מכבי נתניה

גירסה מלאה: אוהד יקר אתה לא חשוב.
אתה כרגע צופה בתוכן שלנו בצורה פשוטה. צפה בגירסה המלאה.
אוהד יקר, אתה לא חשוב
ההתאחדות לכדורגל מעדיפה להיות תלויה בטוטו ובזכייני השידור ולא באוהדים, שלמרות שיווק מינימלי, מכניסים הרבה יותר כסף לכדורגל מאשר השותפים של ההתאחדות
אוריאל דסקל
21.01.14, 09:39
4 תגובות
Share on facebook Share on twitter Share on email Share on print More Sharing Services
זמני המשחקים בליגת־העל והליגה הלאומית מוכיחים, יותר מהכל, שההתאחדות לכדורגל כשלה כרגולטור או כגוף שיווקי. נותר רק לקוות שמינהלת הליגה שקמה בימים אלו לא תעסיק רק עובדים לשעבר של ההתאחדות, ותתקן את המעוות.


במה מדובר? כיום אוהד כדורגל ישראלי לא יכול לתכנן שבועיים קדימה את ימי השבת, הראשון או השני שלו בגלל שהוא לא יודע מתי הקבוצה שלו משחקת. זה עניין בסיסי בחו"ל: אוהד יכול לתכנן את השבוע, שבועיים, חודשיים שלו קדימה, כשהוא יודע את זמני המשחק של הקבוצה.
 
 
קראו עוד בכלכליסט:
ליגה בערפל
ההתאחדות צריכה לעבוד עבור האוהדים
80 מיליון שקל על ליגת העל, לא הגזמנו?
 

יציע כדורגל ריק. מדוע מתקיימים משחקים בליגה הלאומית ביום שני בערב? צילום: עוז מועלם
 
מבחינת שיווק ספורט, זה עניין קריטי עבור "הלקוח" לדעת מתי קבוצתו משחקת ומתי הוא יכול לצאת לטיול בשבת, מתי הוא יכול לקחת את הילד למשחק, או אם אפשר ללכת לחתונה של בן של חברים. זה עניין קריטי ודי פשוט. העניין חשוב עוד יותר עבור רוכשי המנויים - שקונים כרטיסים לכל העונה. זה עניין שבו ההתאחדות כושלת שנה אחר שנה.
 
לשם השוואה, בליגה של אנדורה, אוהד יודע בדיוק מתי הקבוצה שלו משחקת שלושה חודשים קדימה. בבלגיה האוהד המקומי יכול לתכנן את הסופ"ש שלו 4 חודשים קדימה. באנגליה הוא יודע על פי רבעון אם המשחק של קבוצתו יתקיים ביום שבת או ביום ראשון (בדרך כלל בשבת בשעה 15:00). בגרמניה אוהד יכול לתכנן את כל העונה שלו, כי לכל המשחקים יש תאריך, זמן ומקום מתחילת העונה.
 
בישראל? לא ולא. ההתאחדות לכדורגל מסבירה את העובדה שאינה יכולה לפרסם את זמני המשחקים כמה שבועות קדימה בגלל רצונות זכייני השידור - ערוץ 1 וצ'רלטון. אלו קובעים את זמני המשחקים רק עשרה ימים לפני המשחק או פחות. בכל העולם יושבים אנשי ההתאחדות והזכיינים ומסדרים את לוח המשחקים, אבל לא בישראל.
 
100 במקום 600
 
 

 
אבל לא רק זכייני השידור קובעים את המשחקים איך שמתאים להם ולא לאוהדים, גם הספונסר הראשי של הליגה, הטוטו, קובע מתי משחקות הקבוצות, לא רק בליגת־העל אלא גם בליגה הלאומית. העונה התחילה עם עיכובים בהכנסות מהטוטו - בגלל הסכסוך של הטוטו עם יו"ר ההתאחדות לכדורגל אבי לוזון, שטען כי הוא נלחם למען עצמאות הכדורגל הישראלי. זה משהו שפגע קשות בקבוצות הליגה הלאומית.
 
אחרי חתימת ההסכם התחיל הטוטו להכתיב זמני משחקים של קבוצות ליגת־העל וגם של קבוצות הליגה הלאומית. כחלק מההכתבה הזו מתקימיים משחקים בליגה הלאומית בימי שני. מנתונים שהתקבלו על ידי קבוצות, חלה ירידה משמעותית בהכנסותיהן ממכירת כרטיסים למשחקים במי שני. 
 
הקבוצות לא מוכנות להיחשף, אבל אם קבוצה בליגה לאומית מוכרת כ־600 כרטיסים בימי שישי, היא תמכור רק 100 כרטיסים במשחקי יום שני. "רואים את הירידה בעניין של האוהדים במשחק בצורה מובהקת", אומר מנהל קבוצה בליגה הלאומית. "בימי שני, למשל, אי אפשר לראות ילדים במגרשים.
 
זו פגיעה כלכלית קשה של כמה מאות אלפי שקלים בעונה, וזה רק מכמה משחקים שדוחים לנו מיום שישי ליום שני". "זה עניין פשוט", אומר מנהל אחר. ""לאוהדי הכדורגל יש הרגלים. בשישי ושבת אין להם בעיה להקדיש 5 שעות למשחק - נסיעות, שהייה באצטדיון וכו'. ביום שני אין את הזמן הזה לאף אחד".
 
 

אבי לוזון. "נלחם על עצמאות הכדורגל" צילום: אורן אהרוני
 
מי מרוויח?
 
מה האינטרס של הטוטו שהמשחקים בליגה הלאומית יתקיימו ביום שני ולא ביום שישי? על פי חישובי הטוטו, ביום שישי משחק בליגה הלאומית מביא הימורים שנעים בין 200 אלף ל־250 אלף שקל. ביום שישי לוקחים הימורים על משחקי סוף השבוע ולכן המשחקים בליגה הלאומית מצטמצמים למחזור של כמה עשרות אלפי שקלים. זאת מאחר שמהמרים בתוכנייה של הטוטו על משחקי ליגת־העל ומשחקים מהליגות האירופיות.
 
בימי ראשון משחקי הליגה הלאומית גם לא מכניסים הרבה מאחר שיש מחזורי משחקים שלמים באירופה. ואולם, ביום שני - כשבעולם כמעט ולא מתקיימים משחקים - ההכנסה של הטוטו ממשחק ליגה לאומית קופצת ב־100%. משחק ליגה לאומית ביום שני מגלגל מחזור הימורים של כ־400 אלף שקל, אז לטוטו יש אינטרס לקיים את משחק הליגה הלאומית ביום זה.
 
גם ההכנסה ממשחק ליגת־העל ביום שני קופצת בעשרות אם לא במאות אחוזים. מה עם האוהדים? הם, כאמור, פחות חשובים. הבעיה היא שללא אוהדים אין כדורגל מקצועני. וללא אוהדים במגרש, שווי המותג צונח. אוהדים חשובים לא רק ליצירת האווירה אלא גם לשווי המותג. משחק כדורגל מרתק עם אוהדים שווה למפרסמים הרבה יותר מאשר משחק מרתק ללא אוהדים. שלא לדבר על כך שעל פי כמה מחקרים שנערכו, אוהדים דוחפים את הקבוצות לביצועים טובים יותר.
 
 

ליגת ווינר. הטוטו שולט צילום: עוז מועלם
 
תלויים בטוטו
 
גם מבחינה כלכלית, שווה להתאחדות ולקבוצות - מליגת־העל ומהליגה הלאומית - להשקיע יותר בשיווק המשחקים ובהתאמתם לזמני האוהדים מאשר להסתמך על ההכנסות מטלוויזיה ומהימורים. הכנסות קבוצות ליגת־העל ממכירת כרטיסים ומינויים נעות בין 50 מיליון שקל ל-60 מיליון שקל בעונה. בליגה הלאומית זה תלוי הרבה יותר בקבוצות שמשחקות בליגה באותה עונה - אבל הקבוצות בליגה זו בדרך כלל מכניסות בסביבות ה־60%-80% פחות מקבוצות ליגת־העל.
 
השנה אין עדיין מספרים, אבל צפויות הכנסות גבוהות ממכירת כרטיסים בליגה הלאומית בגלל קבוצות כגון הפועל פתח תקווה, מכבי נתניה והפועל קטמון ירושלים שמביאות מספר נאה של אוהדים לכל משחק. הטוטו מעביר בין 40 ל־50 מיליון שקל לקבוצות ליגת־העל ובערך 20 מיליון שקל לקבוצות הליגה הלאומית.
 
אם נסתכל על העונה, בחישוב גס קבוצות ליגת־העל יכניסו 1.1 מיליון שקל למחזור מהסכמי זכויות השידור. בחישוב מאוד קונסרבטיבי של 5,000 צופים למשחק, שכל אחד מהם משלם רק 50 שקל לכרטיס, הכנסות הקבוצות למחזור ממכירת כרטיסים בלבד עומדות על 3.5 מיליון שקל. פי שלושה וקצת יותר מהכנסות מזכויות שידור. כלומר, ההתאחדות לכדורגל צריכה ליצור מצב שהקבוצה הממוצעת תביא 5,000 אוהדים לכל משחק שכל אחד משלם 50 שקל בלבד - וכבר קבוצות הליגה יכניסו פי שלושה יותר מאשר הן מכניסות מכל הסכמי הטלוויזיה. מספר צופים כזה גם יוביל להכנסה גבוהה בהרבה מההכנסה המובטחת מהטוטו.
 
קבוצות ליגת־העל כמעט ולא עוסקות בשיווק כרטיסים וכך גם קבוצות הליגה הלאומית. זאת, אף על פי ששיווק עשוי להעלות את ההכנסות ממכירת כרטיסים בעשרות אחוזים - ובכך לבטל את התלות של הכדורגל הישראלי בטוטו. הבעיה היא שההתאחדות לכדורגל אישרה לטוטו לקבוע שעות משחקים כדי שיתאימו לצרכיו ופחות לצרכים של כדורגל בריא, מה שמוריד את ההכנסות ממכירות הכרטיסים ונחשו מה? מגביר את התלות של הכדורגל הישראלי בטוטו.
 
 

משרדי Betfair. דווקא ההימורים הלא חוקיים מרוויחים מהמשחקים ביום שני צילום: בלומברג
 
הנהנים? אתרי הימורים
 
הבעיה העיקרית היא שהעברת משחקים ליום שני, במיוחד בליגה הלאומית, מרימה להנחתה לאתרים ההימורים הלא חוקיים. ביום שני, כאמור, תעשיית הכדורגל לא פעילה במיוחד, ולכן באתרי ההימורים הבינלאומיים (אינם חוקיים בישראל) משחקי הליגה הלאומית בישראל תופסים משקל סגולי גבוה. בכך נחשפות קבוצות כדורגל ישראליות בליגה הלאומית, שגם ככה לא ממש איתנות מבחינה פיננסית, לאינטרסים של תאגידי הימורים לא חוקיים מחו"ל.
 
"בכל משחק אפשר לראות לפחות אדם אחד שלא קשור לכלום המדווח כל מה שקורה במשחק לאתר הימורים", מספר מנהל בקבוצה מהליגה הלאומית. האתרים האלה מנפקים דיווח מפורט על כל מה שקורה במגרש - מקרנות, דרך הוצאות חוץ ועד למספר בעיטות למסגרת ומחוצה לה. על הנתונים האלה מהמרים בסינגפור, מלזיה ואיפה לא. וכשהם משוחקים ביום שני, הם חשופים הרבה יותר למהמרים הללו ברחבי העולם.
 
מההתאחדות לכדורגל נמסר בתגובה: "במסגרת הסכם השיווק שנחתם עם מועצת ההימורים, אחד הסעיפים שעליו התעקשה מועצת ההימורים כדי להצדיק כלכלית את מאות אלפי השקלים שהיא מעבירה לקבוצות הלאומית, הוא עריכת כמה משחקים בימי שני בליגה הלאומית (כמו גם קיום המשחק המרכזי של ליגת־העל). קבוצות הלאומית קראו את ההסכם וחתמו מרצונן החופשי על כל סעיפיו. יתרה מכך, יובהר כי קבוצות רבות אף פונות מדי שבוע להתאחדות לכדורגל ומבקשות לשבץ אותן דווקא בימי שני, דבר שלא עולה בקנה אחד עם התלונות שהועלו בעילום שם".
 



Sent from my GT-N7100 using Tapatalk
קראתי את זה בכלכליסט
אין ספק שזהמוציא את אווירת הכדורגל בשבת או בשישי ,כשכל המשחקים מרוחים על פני 3-4 ימים.
וזה לא שיש לנו ליגה של 18 קבוצות עם 9 משחקים בכל מחזור.
אני מקווה שהמנהלת תעשה שינוי בזה .
(22-Jan-2014 14:28)אני gad כתב: [ -> ]קראתי את זה בכלכליסט
אין ספק שזהמוציא את אווירת הכדורגל בשבת או בשישי ,כשכל המשחקים מרוחים על פני 3-4 ימים.
וזה לא שיש לנו ליגה של 18 קבוצות עם 9 משחקים בכל מחזור.
אני מקווה שהמנהלת תעשה שינוי בזה .

לא הייתי בונה על זה, בטח כל עוד לוזון בסביבה.
אין מה לעשות,ההתאחדות אוהבת כסף קל,כלומר כל עוד היא מקבלת את הכסף מהטוטו ומזכויות השידור אזי אין לה בעיה שזה בא על חשבון האוהד הפשוט.לוח משחקים שבמקרה הטוב מתפרש משישי עד שני שאינו ברור ואינו ידוע,משחקים בשעות הזויות שמרחיקות ילדים וחיילים ממשחקי הכדורגל,מחירים מופקעים עבור מוצר פגום,כל אלא אין בהם כדי להדליק נורה אדומה ל"מנהלי הכדורגל".העיקר שהכסף(והרבה) נכנס לתפעול ההתאחדות להרס הכדורגל,לכאורה....
Reference URL's