מכבי נתניה

גירסה מלאה: הדבר הבא בעולם הכדורגל.
אתה כרגע צופה בתוכן שלנו בצורה פשוטה. צפה בגירסה המלאה.
http://www.haaretz.co.il/sport/world-soccer/ דיגי
החזייה שתשנה את פני הכדורגל
מעתה יוכלו כדורגלנים ללבוש ציוד מעקב מבוסס GPS גם במשחקים בינלאומיים. למרות שלא מדובר בפתרון מושלם, רבים חושבים כי התוספת החדשה מתחת למדים תוכל לשדרג משמעותית את הענף

נואה דייויס, ניו יורק טיימס
15:00 עודכן ב- 13:09

במשך 90 דקות, זלאטן איברהימוביץ' ביצע שלל הטעיות, טריקים ומחוות גופניות במטרה להשתחרר משומריו. כל תנועה דרשה מהחלוץ להאיץ, לבלום בפתאומיות, ובעיקר להניע ללא הרף את 95 הקילוגרמים שלו, קדימה ואחורה, ימינה ושמאלה. כל מאמץ גבה מחיר מגופו, מחיר שפול באלסום, ראש מחלקת ביצועים בנבחרת שוודיה, לא יכול לעקוב אחריו בזמן אמת. "כדורגל הוא סך כל התנועות הללו", אומר מי שאחראי על כך שאיברהימוביץ' יישאר על הדשא ורחוק מחדר הטיפולים, "אין לנו מספיק מידע על כך".

בקרוב, באלסום ושאר חבריו למקצוע יקבלו את כל האינפורמציה שהם זקוקים לה. ב-7 ביולי אישרה פיפ"א כי כדורגלנים יוכלו ללבוש ציוד מעקב אלקטרוני בזמן משחקים בינלאומיים. ההכרזה הגיעה לאחר הסרת ההתנגדות מצד ועדת הכדורגל הבינלאומית (IFAB), הגוף המפקח על חוקת המשחק, שהתנה את ההסכמה בכך שהמכשור לא יפגע בבריאות השחקנים וכי הנתונים לא ישמשו מאמנים בזמן המשחקים עצמם.

אחרי שמועדונים רבים בכל העולם הביעו עניין בטכנולוגיה החדשה וחלקם אף אימצו אותה, החוק החדש צפוי לשנות גם את כדורגל הנבחרות. עד היום, שחקנים הורשו ללבוש מכשירי מעקב באימונים בלבד, כאשר בזמן משחקים הנתונים אודותיהם הופקו אך ורק בזכות מצלמות מיוחדות שהותקנו באיצטדיונים. המערכות האופטיות הללו סיפקו מידע על מיקום השחקן, מהירותו והמרחק שגמא, אך תהליך עיבוד הנתונים לא תמיד העלה מסקנות מדויקות, שלעתים אף סתרו שיטות מדידה אחרות. "אתה מנסה לארגן הכל לנרטיב אחד מתוך תקווה שזה יתיישר, אבל אף פעם אי אפשר להיות בטוח לחלוטין", מודה דייב טני, מדען הספורט הראשי של סיאטל סאונדרס מה-MLS.


נוסף על כל המידע הזמין ממערכת המצלמות, המעקב האלקטרוני מבוסס ה-GPS מספק גם נתונים על חילוף חומרים, קפיצות, ספרינטים ועוד. מיותר לציין כי היכולת לקבל את המספרים בזמן אמת – אם באימון או במשחק – היא יקרת ערך. "המשחקים הם החלק הכי חשוב בשבוע", אומר ג'ף אגוס, סגן נשיא ה-MLS, "והם גם היו החור הגדול בניתוחים שביצענו".

גם הפועל תל אביב מקבלת תמיכה. רוב הליגות המקצועניות טרם נתנו אישור גורף לשימוש בזמן משחקים
גם הפועל תל אביב מקבלת תמיכה. רוב הליגות המקצועניות טרם נתנו אישור גורף לשימוש בזמן משחקים צילום: עמוד הפייסבוק הרשמי של הפועל תל אביב
עוד כותרות בנושא
זלאטן איברהימוביץ'
מה מסתתר מאחורי הגוזייה?
בגביע העולם האחרון לנשים, שבע נבחרות – לרבות האלופה ארצות הברית – נעזרו בטכנולוגיה, שהותקנה בחזיית ספורט מיוחדת שנלבשה מתחת למדים הרשמיים. כאשר גרמניה זכתה במונדיאל 2014, היא השתמשה בציוד תוצרת אדידס. שתי החברות הבולטות הנוספות בתחום הן GPSports ו-Catapult, שתיהן מאוסטרליה. לאחרונה יש חוזים עם קרוב ל-100 מועדוני כדורגל מרחבי תבל, מקבוצות מכללות ועד נבחרת ברזיל, בעוד הראשונה מספקת את שירותיה למועדוני צמרת כגון צ'לסי, באיירן מינכן וריאל מדריד.

החקיקה של ועדת הכדורגל הבינלאומית מאפשרת שימוש רחב יותר של מערכות המעקב, אולם עד כה רוב הליגות המקצועניות, לרבות הבכירות והמתקדמות ביותר, לא מיהרו לאמצן. "להערכתי זה פרויקט שמתאים יותר לתקופת הפגרה, אבל דברים משתנים במהירות", אומר וויל קונץ, האחראי על היחסים עם השחקנים ב-MLS, שהביע בעבר תמיכה בטכנולוגיות מתקדמות אחרות כגון קו השער.

ההסכם הקיבוצי החדש של הליגה האמריקאית כלל סעיף המאפשר שימוש בחזיות ה-GPS בכפוף לאישור איגוד השחקנים, אולם הסכמת הכדורגלנים לכך היא נושא אחר לגמרי. למרות שטני מסיאטל מדווח על 95% היענות באימונים, הוא צופה כי בזמן משחקים רשמיים יהיה קשה לגייס שיעור דומה של משתפי פעולה.


גם הטכנולוגיה עצמה לא חפה מכשלים. המערכות של אדידס ו-Catapult מבוססות על לוויינים, ונתקלות לא אחת בבעיות תקשורת באיצטדיונים מקורים או מקורים חלקית. Catapult אמנם דיווחה כי היא שוקדת על פיתוח מערכת שתשתמש בגלי רדיו כדי לעקוף זאת, אבל עלות התקנתה במגרשים צפויה להיות כ-50 אלף דולר. לדברי ברי מקניל, מנכ"ל החברה באירופה, המזרח התיכון ואפריקה, טווח הטעות בשיטה זו הוא חמישה סנטימטרים בלבד, לעומת פי ארבעה ב-GPS.

בסביבה שבה ידע שווה ליתרון מקצועי, תמיד מקנן החשש כי הקבוצות היריבות ישימו את ידיהן על הנתונים הרגישים. באלסום, שלצד עבודתו בנבחרת שוודיה מועסק גם על ידי לסטר האנגלית, אינו מודאג מכך. "אני לא יכול לחשוב על משהו מועיל ששאר הקבוצות יכולות לעשות בעזרת המידע הזה. אנחנו מנהיגים בלסטר מדיניות של 'דלת פתוחה' – אנו משתפים הכל, מתוך מחשבה שעל ידי תגובת הקהל הרחב נוכל ללמוד ולהשתפר".

ב-MLS הלכו צעד קדימה, ומאפשרים לכל הקבוצות גישה אנונימית לנתונים של כל השחקנים בליגה. נכון לעכשיו, המידע הזה מבוסס על המערכות האופטיות. "זה נותן לנו את הכלים לבדוק ולבחון מיליון דברים אחרים", אומר קונץ, "אולי יתברר כי אין קשר בין המספרים שנאסוף לבין הצלחה מקצועית, אבל אם נצליח להשתפר רק באספקט אחד הודות לכך – זה יהיה מרגש מאוד".
Reference URL's